Ministerstvo vnútra SR (MV) plánuje novelu zákona o cestnej premávke.
MV navrhuje zmeny v pravidlách cestnej premávky, ktorých cieľom je zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a znížiť dopravnú nehodovosť. Návrh na zmenu zákona je v pripomienkovom konaní. SAOPP pozorne sleduje pripravované zmeny v zákone.
„Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky — od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ oznámil minister. Rezort navrhuje aj uvedené zmeny:
VYŠŠIA OCHRANA CHODCOV NA PRIECHODE
- Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na priechod vstúpiť. Stále však nebude môcť vstúpiť na priechod náhle.
- Vodič bude povinný jazdiť pred priechodom dostatočne nízkou rýchlosťou tak, aby v prípade potreby mohol bezpečne zastaviť.
SPRÍSNENIE PODMIENOK PRE RECIDIVISTOV
- Predlžuje sa lehota evidovania troch závažných priestupkov z 12 mesiacov na 24 mesiacov, čo pomôže uplatniť u dlhodobejšie riskantných vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s následkami na životoch a zdraví. Po štvrtom porušení nasleduje odobratie vodičského oprávnenia.
- Ako jedno z opatrení sa zavádza absolvovanie rehabilitačného programu.
SPRÍSNENIE SANKCIÍ ZA PREKROČENIE RÝCHLOSTI
- Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom bude prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce. Doteraz to bolo o viac ako 50 km/h v obci a o viac ako 60 km/h mimo obce.
- Samotné výšky pokút ostávajú rovnaké, navrhuje sa však upraviť rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút.
PRÍSNEJŠIE PRAVIDLÁ PRE E-KOLOBEŽKY
- Zavádza sa nová kategória malé elektrické vozidlá, ktorá zahŕňa aj elektrokolobežky. Nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h.
- Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba.
ZMENY V OBJEKTÍVNEJ ZODPOVEDNOSTI
- Rozšíri sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu.
- Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča.
ROZDELENIE VODIČSKÉHO KURZU A SKÚŠKY
- Navrhuje sa rozdeliť vodičský kurz aj skúšku z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. Praktická časť bude môcť nasledovať až po absolvovaní teoretickej skúšky.
Veríme, že pripravované zmeny skutočne vstúpia do platnosti, posilnia prevenciu i represiu, znížia nehodovosť a ochranu účastníkov premávky (hlavne chodcov).
Zdroj: MV SR, TASR, SAOPP